Και ένα δώρο για το καλό… οι αχτυπάλοι στ’ Απεράθου της Νάξου


Πληροφορητής: Γιάννης Πρωτονοτάριος (Πατακο’ιάννης).
Τόπος – Χρόνος: Απεράθου Νάξου, Αύγουστος 2010.
Πηγή: Προσωπικό αρχείο Μ. Ξεφτέρη σχετικά με το απεραθίτικο ιδίωμα.

Ο αχτύπαλος είναι όρος της φυτολογίας, όπως τουλάχιστον απαντά στ’ Απεράθου της Νάξου, πιο συγκεκριμένα (και όσο μπορώ να αποδώσω και γω πιο πιστά τον όρο, καθότι δεν είμαι ειδική) είναι ένα είδος γόνου της συκιάς, ο οποίος γονιμοποιεί το δέντρο, αλλά ο ίδιος δεν γίνεται σύκο παρά κάποια στιγμή πέφτει. Θεωρείται, δηλαδή, ότι δεν φελά, δεν αξίζει δηλαδή…

Η λέξη, ωστόσο, χρησιμοποιείται και μεταφορικά… και αναφέρεται σε ανθρώπους που δεν φελούν, δεν αξίζουν, που είναι ζαβήδες

3 thoughts on “Και ένα δώρο για το καλό… οι αχτυπάλοι στ’ Απεράθου της Νάξου

  1. Σ’ ευχαριστώ πολύ γι’ αυτό το βίντεο, μιας και ο Πατακοιαννης είναι ο αγαπημένος μου νονός!

    • Να ‘σαι καλά, Σοφία! Χαίρομαι πολύ για το μήνυμά σου, μιας και ο Πατακοϊάννης είναι αδελφός του παππού μου, πολύ αγαπημένος θείος!!

  2. Ένα πολύ ωραίο σχόλιο, το οποίο δέχτηκα στο κανάλι μου στο youtube, για το συγκεκριμένο βίντεο που ανέβασα:

    «(γ)υαλίσανε τα ντρόμηλα
    κ’ ειν’ ερημοι οι αχτυπάλοι
    και πέσαν’ οι Σκαδιώτισσες
    η μιά πάνω στην άλλη»

    Ένα διστιχο που μου λεγε ο θειος μου μικρος.
    Παει με το ρυθμο του «ελα να παμε σ’ ενα μερος».

    karavolas13

Σχολιάστε

