Μνήμη Ιάκωβου Καμπανέλλη


Ιάκωβος Καμπανέλλης (1922-2011)

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γεννήθηκε στη Νάξο στις 3 Δεκεμβρίου του 1922. Το 1934 λόγω οικονομικών προβλημάτων οι γονείς του με τα εννέα τους παιδιά έρχονται στην Αθήνα. Τα προβλήματα, όμως, της οικογένειας αντί να λυθούν αυξάνονται. Ο Ιάκωβος αναγκάζεται να εργάζεται την ημέρα και να σπουδάζει σχεδιαστής σε μια νυχτερινή Τεχνική Σχολή. Τη δίψα του για μόρφωση την καλύπτει νοικιάζοντας μεταχειρισμένα βιβλία από τα παλαιοβιβλιοπωλεία. Στα δεκαοχτώ του χρόνια είναι ήδη γνώστης μεγάλου μέρους τής παγκόσμιας λογοτεχνίας.

Στα χρόνια της Κατοχής παίρνει μέρος στην αντίσταση, συλλαμβάνεται, όμως, το 1943 από τους Γερμανούς και οδηγείται και κρατείται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν στην Αυστρία μέχρι τις 5 Μαΐου 1945, όπου και απελευθερώνεται από τις συμμαχικές δυνάμεις.

Όταν γυρίζει στην Αθήνα, οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης του Κάρολου Κουν, τον χειμώνα του 1945-46, τον συναρπάζουν: «… εκεί ανακάλυψα τον εαυτό μου και τον προορισμό μου». Η έλλειψη απολυτηρίου του Γυμνασίου τον εμποδίζει να σπουδάσει ηθοποιός και «μην έχοντας άλλη λύση για ν’ ανοίξει την κλειστή γι’ αυτόν πόρτα του Θεάτρου επιχειρεί να γράψει…». Τότε τον ανακαλύπτει ο Αδαμάντιος Λεμός, ο οποίος υπήρξε ηθοποιός, θιασάρχης, σκηνοθέτης, θεατροδάσκαλος, σκηνογράφος και ενδυματολόγος.

Το πρώτο θεατρικό έργο του ήταν ο «Χορός πάνω στα στάχυα» που παρουσιάστηκε τη θερινή θεατρική περίοδο 1950 από τον θίασο Λεμού στο Θέατρο «Διονύσια» της Καλλιθέας. Από τα θεατρικά του έργα τα πλέον γνωστά είναι «Έβδομη μέρα της δημιουργίας», «Η Αυλή των θαυμάτων», «Ηλικία της νύχτας», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Γειτονιά των Αγγέλων», «Βίβα Ασπασία», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Αποικία των τιμωρημένων», «Το μεγάλο μας τσίρκο», «Ο εχθρός λαός» και «Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα».


ΈΡΓΑ ΤΟΥ:

  • Χορός πάνω στα στάχυα, Θίασος Αδ. Λεμού, 1950.
  • Έβδομη μέρα δημιουργίας, Εθνικό θέατρο, Β’ Σκηνή, 1955–56.

ΜΟΝΟΠΡΑΚΤΑ:

  • Αυτός και το παντελόνι του, Βασ. Διαμαντόπουλος, 1957.
  • Κρυφή ζωή, Βασ. Διαμαντόπουλος, 1957.
  • Η αυλή των θαυμάτων, Θέατρο Τέχνης, 1957-58.
  • Η ηλικία της νύχτας, Θέατρο Τέχνης, 1958-59.
  • Ο Γορίλας και η Ορτανσία, Θίασος Ε. Βεργή, 1959.
  • Παραμύθι χωρίς όνομα, Νέο Θέατρο Βας. Διαμαντόπουλου-Μαρ. Αλκαίου, 1959-60.
  • Γειτονιά των αγγέλων, Θίασος Καρέζη, 1963-64.
  • Βίβα Ασπασία, Θίασος Καρέζη, 1966-67.
  • Οδυσσέα γύρισε σπίτι, Θέατρο Τέχνης, 1966-67.
  • Αποικία των τιμωρημένων, Πειραματικό Θέατρο Ριάλδη, 1970-71.
  • Ασπασία, Θίασος Καρέζη- Καζάκου, 1971-72.
  • Το μεγάλο μας τσίρκο, Θίασος Καρέζη–Καζάκου,1973.
  • Το κουκί και το ρεβύθι, Θίασος Καρέζη-Καζάκου, 1974.
  • Ο εχθρός λαός, Θίασος Καρέζη- Καζάκου, 1975.
  • Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα, Θέατρο Τέχνης, 1976-77.
  • Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού, Θέατρο Τέχνης, 1978-79.
  • Ο μπαμπάς ο πόλεμος, Θέατρο Τέχνης, 1981.
  • Ο αόρατος θίασος, Εθνικό Θέατρο, 1988.
  • Ο δρόμος περνά από μέσα, Πειραματικό θέατρο της Πόλης, Μαρριέτας Ριάλδη, 1990.
  • Ο Δείπνος, τρίπτυχο, Εθνικό Θέατρο, 1993.

Αφίσα του Γιώργου Βακιρτζή για την ταινία "Στέλλα" του Μιχάλη Κακογιάννη.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ:

  • Στέλλα, σε σκηνοθεσία Κακογιάννη.
  • Ο δράκος, σε σκηνοθεσία Κούνδουρου.
  • Αρπαγή της Περσεφόνης, σε σκηνοθεσία Γρηγορίου.
  • Το κανόνι και τ΄ αηδόνι, σε σκηνοθεσία Ιάκωβου και Γιώργου Καμπανέλλη.
  • Κορίτσια στον ήλιο, σε σκηνοθεσία Βασίλη Γεωργιάδη.

ΠΕΖΑ:

  • Μαουτχάουζεν, χρονικό από την εμπειρία του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης όπου κρατήθηκε.

Έργα του έχουν παρουσιαστεί στην Αγγλία, Αυστρία, Σουηδία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Ουγγαρία, Σοβ. Ένωση, Αν. και Δυτ. Γερμανία και Τουρκία. Ασχολήθηκε, επίσης, με τη δημοσιογραφία στις εφημερίδες «Ελευθερία» (1963-65), «Ανένδοτος» (1965-66) και από το 1975 στα «Νέα». Υπήρξε επίσης μέλος της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων.

Για την προσφορά του επί μισόν αιώνα στο νεοελληνικό θέατρο του έχουν απονεμηθεί οι τίτλοι:

  • Επίτιμος Διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου
  • Επίτιμος Διδάκτωρ της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
  • Επίτιμος Διδάκτωρ της Θεατρολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
  • Εξελέγη παμψηφεί τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.
  • Και επίσης, έχει τιμηθεί από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας με την απονομή ανωτάτου παρασήμου.

Πηγές:
Ιάκωβος Καμπανέλλης, ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ.
ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ-ΘΕΑΤΡΟ-ΙΑΚΩΒΟΣ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s